24 Temmuz 2009 Cuma

ENDÜLÜS TARİHİNİN SON SAYFALARINI OKUYUNUZ... (*)





“ Kardeşim Fuat,

Mektubunu aldım. Cenab-ı Hakk’tan evliliğinin mesut ve mübarek olmasını bütün saflığımla dilerim.

Rasim, Hamdi ve diğer arkadaşlar ne alemdeler? Vatanı kurtarmak için şimdiye kadar olduğundan ziyade gayret ve fedakarlık lazımdır. Endülüs tarihinin son sayfalarını okuyunuz.

Allah nasip ederse mücadele sahasında birleşiriz. Eğer Allah öyle takdir etmişse ahrette buluşuruz.

Allahaısmarladık Fuat’ım.”





(M.Kemal’in Fuat Bulca’ya mektubu, 1913)









“ Yıllar önce merak ettim: Acaba büyük medeniyetler, imparatorluklar tarihten silinmeden önce, silinmelerine beş kala oralardaki ahali günlük hayatında ne düşünüyordu? Roma tarihçilerinin Roma Devleti henüz ayakta iken bundan aşağı yukarı 1700 yıl önce yazdıklarını okudum. Sonra Endülüs nasıl bitti diye baktım. Ben zannediyordum ki İspanyollar Endülüs’ün tümünü bir çırpıda fethettiler, ahalinin de hepsini kestiler. Öyle ya, şimdi oralarda bir tane bile Müslüman yok. Ama meğerse vahim son, o şekilde gelmemiş, en az 200 sene sürmüş bitirilmesi çok ilginç: Endülüs, içerdeki işbirlikçilerin yardımıyla adım adım fethediliyor… Endülüs’ün en kuzeyinde bir azize ve kilise kalıntısı bulup bunu Hıristiyanların hac yoluna dönüştürüyorlar. Bu suretle Haçlı düşmanının Endülüs topraklarını fethetme hırsı sürekli olarak sıcak tutuluyor. İçerdeki bozuk takım da gezim (turizm) ayağına Endülüs’teki eski kilise kalıntılarını ihya etmekle meşguller. ”



(O.Sinanoğlundan)


(*) MEYDAN, Sinan. Atatürk İle Allah Arasında, İnkılâp Kitabevi, İstanbul, 2009, 232-233.







Hiç yorum yok: